יום שני, 15 במרץ 2010

"עכא"

מאת: חסן מסרי


בוקר. כולם עייפים, אני גם בקושי ישנתי אתמול (עבודה), חלק צוחקים חלק מנסים לקרוא את "ישראל היום" אבל אחרישעתיים וחצי מגיעים לעכו ברכבת מתל-אביב.

יורדים ומתאקלמים להלם אחרי הרכבת, ואחרי 10 דקות מקבלת את פנינו ג'והיינא, עכואית אסלית שנאבקת על זכויותיה האחרונות בעיר,אחרי הרכבת מגיעים לוולפסון נראה כמו בית-החולים אבל השכונה.

הסיור שעשינו, אני וחברי לקומונה כולל עדי והנא המדריכות שלנו, הוא סיור שאנחנו עושים למקומות בארץ בשביל להיחשף לבעיות הפוליטיות שיש בהם, ולעכו הגענו לשמוע על הפיצוץ האחרון שהיה בין התושבים הערבים ליהודים לפני שנה ביום כיפור ובסמוך לפיסטיבל עכו, התפרעויות שהובילו לפינוי התושבים הערבים מהשכונות המזרחיות של עכו וגם על שאר הדברים הנעשים לתושבי הערבים בעכו.

הרגש הראשון שעולה בי הוא חוסר אונים, וזה אחרי הסיפור שאני שומע על שכונת וולפסון, שם נערי "ישיבות הסדר" מקימים התנחלויות לתפארת. זאת שכונה שנבנתה עבור יהודים אך עם הזמן עברו אליה גם ערבים ולאט לאט היהודים התחילו לצאת. במקום התושבים היהודים המקוריים שיצאו לשכונות אחרות נכנסו יהודים אחרים שמטרתם הייתה ברורה: ייהוד השכונה דרך דחיקת הערבים החוצה.

פעולת הג'נטריפיקציה-הוצאת אוכלוסייה ענייה מהעיר בשביל להכניס אוכלוסייה עשירה,והאוכלוסייה הענייה בעיר היא ברובה ערבית שלרוב תושביה מקבלים צווי פינוי והרחקה מבתיהם בשביל שבמקומם יהיא אפשר להכניס מתנחלים או למכור את הבית לחברה יותר עשירים שיהפכו אותו לבית שני שלהם,ןכך האוכלוסיה הערבית נדחקת ונזרקת לה מהעיר לאט ,ומהר אבל בדך בטוחה.

הרגש השני הוא בלבול לאור מחיקת התרבות הערבית בעיר ודחיקת תושביה הערביים החוצה.

פסטיבל עכו - שבמשך הרבה מאוד שנים התקיים בתוך חומות העיר העתיקה - בחרה השנה עיריית עכו לקיים אותו לאורך טיילת העיר החדשה, שהאטרקציה המרכזית שבה היא פסל להנצחת הניצחון היהודי. מההתרשמות שלנו, הקולות הגזעניים בעירייה החליטו שלא צריך לצ'פר את הערבים ולקיים בשכונה שלהם פסטיבל שיפרנס אותם.

אני חושב שהסיור לעכא הראה לי שמתבצעות בעיר פעולות נגד האוכלוסייה הערבית בה,פעולות מעוגנות בחוק ובממשלה הישראלית ומתבצעות דרך העירייה והמתנחלים בעיר ופעולות האלה נועדו להקשות על חיי בני העיר המקוריים בשביל להוציא אותם ולדחוק אותם מאזור המחייה הטבעי שלהם, וזאת דרך פעולה גזענית ומפלה שמתרחשת בעוד ערים (יפו,רמלה,חיפה,מזרח ירושלים...)

ממשלת ישראל השתמשה בדרכים שונות בעבר בשביל להזיז ולעקור אוכלוסיות ערביות פלסטיניות מאדמותיהם ולהשתמש באדמות אלו, וכיום השתנו הדרכים אך המדיניות נשארה, ובעכא נחשפתי עד כמה המצב חמור.


לסרטון המתעד חלקים מן הסיור.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה