יום שישי, 20 בנובמבר 2009

פעולת מחאה נגד הסלקציה בדיזנגוף סנטר והאמירות הגזעניות של המנכ"ל



בתחילת חודש ספטמבר נפגשנו חברי הקומונה עם יוסי לוס מההנהלה של סדאקה-רעות למין הרצאה - סדנא בנושא גזענות בכלל וביפו בפרט. בין הנושאים שעלו היה נושא שעלה לאחרונה בתקשורת של מקרה בו 3 נערות פלסטיניות – אזרחיות ישראל ניסו להיכנס למתחם הסניטר על מנת לראות סרט ולא הורשו מצד המאבטח, בגלל לבושן המסורתי ומראן הערבי. יום למחרת המקרה, הדודה של אותן בחורות באה לסנטר על מנת לעשות אילוסטרציה למקרה יחד עם מצלמות טלוויזיה. בתגובה, מנכ"ל הדיזינגוף סנטר, איתן גולדמן, הזמין אות לשיחה איתו במשרד. בשיחה הוא יצא במס' אמירות גזעניות ופוגעניות כלפי הנערות כגון: "דיזינגוף סנטר הוא הקניון היחידי, היחידי בת"א שנותן לבע"ח להיכנס, לכלבים, לחתולים, לפריקים, להומואים ולסביות, למיעוטים, וכן, תתפלאו, גם לערבים", ו-"הי עמוס, איך קוראים לערביה שמנקה אצלנו את השירותים? היא לבושה בדיוק כמוכן וכל בוקר כשהיא באה לעבוד, היא מבקשת שיבדקו אותה..".
למרות שכולנו יודעים על המדיניות הגזענית של ישראל כלפי הפלסטינים והגזענות היומיומית התמידית מצד אנשים וגופים פרטיים, עדיין הזדעזענו לשמוע על העניין והחלטנו שמקרה כזה לא יכול לעבור ללא תגובה ציבורית כלשהי.
בתור פעולה שתהיה תגובה מהירה לעניין, החלטנו להדפיס פליירים ולחלק אותם ליד הסנטר ולקרוא לחרם צרכנים מצד העוברים ושבים. המטרה הייתה להראות שגזענות היא לא דבר שמקובל ויש לו השלכות, גם כלכליות וגם תדמיתיות.
למחרת חלוקת הפליירים, התקשר גולדמן למנכ"ל "סדאקה – רעות" פאדי שביטה, וביקש להיפגש איתנו ולדון על כל העניין. אנחנו מצידנו הסכמנו ולא קבענו פעילות נוספת נגד ה'סנטר' לבינתיים. הפגישה התקיימה לאחר שבועיים בערך, ובה נפגשו שני נציגים מהקומונה, פאדי שביטה ויוסי לוס עם מנכ"ל ה'סנטר' איתן גולדמן.
בפגישה, אנחנו הצגנו את הדרישות שלנו שהיו לתת הנחיות חדשות ולא גזעניות למאבטחים, לקחת אחריות על האמירה והמקרה ולפרסם איזושהיא התנצלות פומבית-תקשורתית מצידו על כך.
הוא מצידו הכחיש את הציטוט שלו (שאותו כתבנו בפלייר) אבל הסכים לחשוב על מה שביקשנו ואמר שיחזיר לנו תשובה לאחר החגים. מאז, נגמרו החגים, פאדי התקשר אליו מס' פעמים, דיבר עם המזכירה, העוזר של העוזרת וכד', השאיר לו הודעות אבל הוא עדיין לא חזר אלינו.
כרגע, אנחנו בוחנים את צעדינו, בעיקר מכיוון שזו הייתה פעילות ספונטנית, שלא ברור האם ואיך נמשיך אותה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה